Już od dzisiaj rozpoczynamy proces sprzedaży naszych testów na rynkach zagranicznych. Bardzo się cieszę, że po długim procesie negocjacji możemy rozpocząć współpracę z firmą „Pharmbiotest Ukraine”, która bardzo prężnie działa na Ukrainie, Rosji, Białorusi i Kazachstanie. To ogromny rynek, z potężnym potencjałem. Mamy też sukcesy na naszym rynku, tym tygodniu Centrum Badań DNA podpisało umowę, na podstawie której dostarczymy do jednej z wiodących ogólnopolskich stacji telewizyjnych 10 tysięcy testów na COVID-19. Negocjujemy następne duże kontrakty - powiedział Jacek Wojciechowicz, Prezes Zarządu Inno-Gene S.A.
Dzisiaj została podpisana umowa z „Pharmbiotest Ukraine”. Czy to element przyjętej wcześniej strategii grupy Inno Gena S.A?.
- Dokładnie, tak jak wcześniej informowałem, przeprowadzamy restrukturyzację naszej grupy, dzięki czemu możemy rozpocząć proces sprzedaży naszych testów za granicami Polski. Do tej pory skupialiśmy się przede wszystkim na opracowaniu jak najszerszej grupie testów. Teraz przyszedł czas na to, żeby testy i badania nad którymi pracowaliśmy tyle lat komercjalizować. Zaczynamy od rynków wschodnich, na których jest o wiele mniejsza konkurencja a potencjał porównywalny z Europą Zachodnią. Pharrmobiotest jest spółką związana z grupą Microkhim, działającą na rynku od 25 lat na rynkach Europy Wschodniej. Obie firmy posiadają rozbudowaną sieć sprzedaży na rynkach Ukraińskim, Rosyjskim, Białoruskim, Kazachskim oraz w Uzbekistanie i Azerbejdżanie.
Czyli za chwilę rozpocznie się wprowadzanie waszych produktów na rynki zagraniczne?
- W pierwszym etapie musieliśmy wzmocnić nasz zespół oraz wdrożyć procesy i procedury sprzedażowe, które pozwolą nam świadczyć usługi na najwyższym światowym poziomie. Rozpoczynamy współpracę z bardzo poważną grupą, która stawia na rozwój najnowszych technologii, które posiadamy. Pozwoli to na wdrożenie kilkunastu testów genetycznych na terenie działalności naszego partnera.
Jakie testy Pana zdaniem będą cieszyć się największym zainteresowaniem?
- Tak jak mówiłem we wcześniejszych wywiadach, w naszej ofercie mamy prawie 600 testów. Nasz partner zainteresowany jest współpracą przy transferze technologii NGS ze spółek grupy INNO-GENE, co pozwoli na przykład na rozwijanie technologii umożliwiającej wysokoprzepustowe badania przesiewowe noworodków – tylko na Ukrainie potrzebnych będzie ponad 430 tysięcy takich badań rocznie. Ważnym elementem naszej oferty są też testy genetyczne niezbędne do terapii celowanych przy chorobach nowotworowych czy testach i badaniach związanych z COVID-19. Planujemy też współpracę naukową i badawczą przy wdrażaniu nowych badań.
Podczas X Letniej Akademii Onkologicznej prof. Konrad Rydzyński, członek Rady Misji odpowiedzialnej za przygotowanie nowego planu walki z rakiem pn. „Pokonać nowotwór” poinformował dziennikarzy o wielkich nakładach finansowych, które maja wesprzeć ten program. Czy grupa Inno Gene włączy się w ten projekt?
- Jak twierdzą eksperci głównym celem programu jest uratowanie przed zgonem na nowotwory co najmniej 3 mln Europejczyków. Ma do tego doprowadzić wyrównanie nierówności w dostępnie do diagnostyczki i leczenia nowotworów na terenie całej Unii. Ogromny nacisk będzie położony na badania przesiewowe pozwalające wcześniej wykryć wiele nowotworów. W programie badania mają objąć osoby z rzadkimi chorobami nowotworowymi, również pacjenci będący w trudnej sytuacji finansowej. Mamy opracowanych kilkadziesiąt testów, które idealnie wpisują się w tej program. Grupa Inno Gene na pewno zaangażuje się w realizację tego programu i udostępni nasze testy w walce z rakiem.
Wiele osób i akcjonariuszy nadal pyta o plany rozwojowe grupy Inno Gene w oparciu o zaangażowanie inwestycyjne zagranicznych firm?
- Mamy wiele pytań od inwestorów, którzy zainteresowani są rozwojem grupy. W związku z tym, że „poważni gracze na świecie” zainteresowani są inwestycjami tylko w spółki, które notowane są na Rynku Głównym GPW, podjęliśmy decyzję o przeprowadzce z New Connect. Liczę, że proces ten zakończy się szybko, a wtedy będziemy mogli rozpocząć konkretne negocjacje z zainteresowanymi podmiotami. Nasze zaangażowanie w nowe projekty oraz wejście ze sprzedażą za granicę umocni naszą pozycję negocjacyjną.
Co Pan sądzi o obecnej sytuacji związanej z epidemią COVID-19? Czy strategia grupy przewiduje działania również na tym polu?
- Oczywiście. Osobiście uważam, że z pandemią będziemy musieli walczyć jeszcze przez dłuższy czas. Wydaje się, że ten koronawirus mutuje i staje się coraz groźniejszy, bardziej zakaźny. Przygotowaliśmy specjalny program skierowany do firm, samorządów a nawet klubów i organizacji sportowych. Mamy już ogromne doświadczenie, nasze laboratorium w Centrum Badań DNA, przetestowało już kilka tysięcy osób, w tym Mistrzów Świata w piłce siatkowej oraz ponad 200 reprezentantów Polskiej Kadry Olimpijskiej. W ich opinii nasza praca była na najwyższym poziomie a czas oczekiwania na wyniki testów w ich był rekordowy. To dzięki wdrożonym przez nasz zespół procedurom, które znacznie skracają proces badania. W tym tygodniu uruchomiliśmy już automat do wykonywania testów genetycznych, co technologicznie pozwoli nam na realizację nawet kilku tysięcy badań dziennie, przy zachowaniu najwyższych standardów i krótkim terminie wydawania wyników. W tym tygodniu Centrum Badań DNA podpisało umowę, na podstawie której dostarczymy do jednej z wiodących ogólnopolskich stacji telewizyjnych 10 tysięcy testów na COVID-19.
Rozmawiał Marcin Koszełowicz, Grupa Intermedia